Proteinpulver som supplement til naturlig kost

Hvis du ikke tager proteinpulver men du ønsker at benytte dig af det, bør du have en grund til det. For proteinpulver indeholder ligesom kød og fisk en masse protein. proteinpulverProtein er byggestenene for muskler men også mange andre ting, da proteiner tilfører aminosyrer som er essentielle for at kroppen kan fungere korrekt. Hvis du derfor får nok protein, vil kroppen ikke bruge den ekstra tilførte protein, den vil blot være overflødig. Kroppen har dog brug for ekstra protein når man styrketræner. Det skyldtes, at når man træner bliver kroppens muskler nedbrudt, for derefter at restituere sig større. For at de kan blive større, er restitution nødvendigt, da overtræning blot vil forsage en yderlige svækkelse af muskler. Det gælder om at træne når man er i superkompensation, og så give ens krop de nødvendige byggesten i form af protein. Hvis du dermed er i underskud af protein er det vigtigt, at du får indtaget nok. Dette kan fx gøres gennem proteinpulver, som blandes op i shaker med vand eller mælk, hvorefter man blander det sammen, så det er klart til at indtage. Det kan fås i mange forskellige smagsvarianter. Nogle af de mest populære smage er jordbær og chokolade. De smager faktisk rigtig godt i forhold til at det er på pulverform. Man kan også lave pandekager med proteinpulver, her kan man fx prøve med blåbærsmag, som også giver nogle vældige lækre pandekager, som også fungerer godt som supplement til træning. Der er dog også i andre henseende at det kan være godt at indtage protein på pulverform. Nemlig hvis man er vegetar. Som vegetar spiser man ikke kød, og dermed har man svært ved at opnå det behov man har for aminosyrer. Man kan selvfølgelig spise mange bønner og linser, men det kan godt blive kedeligt at gøre det hver dag. Derfor kan man vælge at indtage kosttilskud gennem pulver og kapsler.

Proteinpulver efter du har trænet

Der er meget debat om hvornår man skal indtage protein. Nogle forskere mener, at det slet ikke har en effekt, mens andre siger, at det er alfa og omega at indtage det senest 30 minutter efter træning. Det kan derfor være svært at forholde sig til, hvad man egentlig skal tro på. For hvem har ret? Det er svært at sige hvem der har ret, men du bør gøre, hvad du selv føler er bedst for dig. Eksperimenter med begge metoder, og se om du oplever forskel. Det kan også være, at det passer meget bedre for dig, hvis du lige kan have din shake med efter træning, og så indtage den med det samme så du ikke glemmer det. Hvorimod andre hellere vil indtage det når de er kommet hjem, eller måske inden træningen starter. En ting er sikkert, du bør vælge noget proteinpulver af god kvalitet. Undersøg om producenten virker troværdig, og se om der er puttet andre kunstige stoffer i. Fx farvestoffer osv. Sørg for, at det er så naturligt som muligt.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *